Let’s ACT together (קורס בנושא ACT) עקרונות ויישומים בשיקום בריאות הנפש
ACT (תרפיה בקבלה ומחויבותAcceptance and Commitment Therapy ) היא גישה טיפולית, הבולטת מבין גישות הגל השלישי של טיפולים התנהגותיים קוגניטיביים. הגישה מתמקדת בהגברת הגמישות הפסיכולוגית, כלומר, פיתוח ההתנהגויות שמקרבות את האדם לעבר מי ומה שחשוב לו, תוך נכונות לקבל את התחושות, רגשות ומחשבות כפי שהן ברגע הנוכחי (Hayes, Strosahl & Wilson, 2011).
הקורס מיועד לאנשי/נשות מקצוע בתחום שיקום בריאות הנפש במגוון השירותים ועם מגוון הפרעות פסיכיאטריות.
מטרת העל של הקורס היא לאפשר לאנשי/נשות השיקום צמיחה אישית ומקצועית, להכיר את מודל הגמישות, ליצור הזדמנות לחיים משמעותיים ומכווני ערכים בזמנים שבהם המציאות משתנה ומורכבת.
עקרונות גישת ACT תואמות את התפיסה של גישת ההחלמה, בכך ששמה את האנושיות במרכז, מעצימה את האדם, ובכך מקדמת שיקום והחלמה. במחקרים נמצא כי היא תורמת להגברת התפקוד וליישום של חיים בצד המחלה (Johns et al. 2016). כמו כן, הגברת הגמישות הפסיכולוגית של איש/אשת המקצוע מאפשרת להתמודד עם כאב נפשי ואי נוחות, תוך הזמנה לנהוג בפתיחות, סקרנות, רכות ונדיבות כלפי עצמינו וכלפי המתמודדים/ות.
ייחודיות הקורס: שילוב של למידה ותרגול חוויתי. ההזמנה ללמוד אקט היא להתנסות בתרגילים באופן אישי, זוגי ובקבוצות קטנות. הלמידה תכלול הרצאות, הדגמות, סרטונים, תרגולים חווייתיים.
רכזת הקורס: לימור עטר, מרפאה בעיסוק M.Sc.OT , מומחית בתחום שיקום בריאות הנפש. מטפלת התנהגותית קוגניטיבית CBT, מטפלת בגישות הגל שלישי ACT, DBT. מדריכה אנשי מקצוע ומרצה. בעלת קליניקה פרטית לטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. לשעבר מובילת הסניף הישראלי של ארגון ACBS, ארגון הגג העולמי של מטפלי ACT.
מטרות הקורס: לאפשר למטפלים גדילה אישית ומקצועית על ידי הכרת המודל לגמישות פסיכולוגית, לטפח עמדה אקטית ולפתח מיומנויות טיפול על פי הגישה.
- הכרות עם הבסיס הפילוסופי – תיאורטי לטיפול ACT – התפיסה ההתנהגותית הקשרית, ניתוח התנהגות יישומי, הכרות עם התפתחות הגישה והמחקר העדכני ביותר.
- הכרות עם המודל של הגישה, ושש התהליכים לגמישות פסיכולוגית: קבלה, הפרדה קוגניטיבית, מגע עם הרגע הנוכחי, תפיסת עצמי גמיש, זיהוי ערכים ופעולה מחויבת.
- הקניית מיומנויות וכלים טיפוליים – מטריקס, מטאפורות ותרגילים חיוויתים.
- יישום הגישה בעבודת השיקום וחיבור לגישת ההחלמה.
מבנה הקורס: 8 מפגשים בני 6 שעות אקדמיות כל אחד.
משתתפים: אנשי מקצוע בעלי ותק של שנה וחצי (לפחות) בתפקיד בשיקום במסגרות השונות.
דרישות הקורס: נוכחות חובה – 90%
- השתתפות פעילה במפגשים, בדיונים, בתרגול בכיתה ובקבוצה.
- הכנת משימות במהלך הקורס.
- הצגת עבודת הסיום בכיתה: הנחייה בכיתה של תרגיל אחד מתוך המקורות הביבליוגרפים בקבוצות של שלושה סטודנטים, הצגה של התרגיל, הנחייה, חיבור לתיאוריה וליישום.
תנאי הקבלה
איש מקצוע בפועל במשך שנה וחצי לפחות במסגרות השיקום השונות.
כמות המשתתפים בקורס מוגבלת.
Johns, L. C., Oliver, J. E., Khondoker, M., Byrne, M., Jolley, S., Wykes, T., Candice, J., Butler, L., Craig, T. & Morris, E. M. (2016). The feasibility and acceptability of a brief Acceptance and Commitment Therapy (ACT) group intervention for people with psychosis: the ‘ACT for life’ study. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 50, 257-263.
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2011). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change. Guilford Press.
Hayes, S. (2019). A Liberated Mind: The essential guide to ACT. Random House
ACT Made Simple